درمان پولیپ رکتوم (زائده گوشتی انتهای روده) در کودکان
نوشته شده توسط : دکتر ستایش

پولیپ رکتوم در کودکان

پولیپ کولون توده کوچکی از سلول ها است که روی پوشش روده بزرگ تشکیل می شود. بیشتر پولیپ های روده بزرگ بی ضرر هستند.

اما با گذشت زمان، برخی از پولیپ های روده بزرگ می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. سرطان روده بزرگ زمانی که در مراحل بعدی تشخیص داده شود می تواند کشنده باشد.

هر کسی ممکن است به پولیپ روده بزرگ مبتلا شود. اگر 50 سال یا بیشتر دارید، اضافه وزن دارید یا سیگاری هستید، بیشتر در معرض خطر هستید.

همچنین اگر سابقه شخصی یا خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ داشته باشید، در معرض خطر بیشتری هستید.

پولیپ روده بزرگ معمولا علائمی ایجاد نمی کند. انجام آزمایش های غربالگری منظم بسیار مهم است زیرا پولیپ های روده بزرگ که در مراحل اولیه یافت می شوند معمولاً می توانند به طور ایمن و کامل برداشته شوند.

بهترین پیشگیری برای سرطان روده بزرگ، غربالگری منظم و برداشتن پولیپ است.

علت پولیپ رکتوم در کودکان و نوزادان چیست؟

 

برای اکثر کودکان، این اختلالات از والدینی به ارث می رسد که دارای همان اختلال ژنتیکی هستند، اما ممکن است علائمی نداشته باشند.

سایر کودکانی که فاقد سابقه خانوادگی حاکی از اختلال پولیپوز ارثی هستند، ممکن است اولین افرادی در خانواده خود باشند که دچار اشتباه یا جهش ژنی می شوند.

انواع پولیپ های رکتوم چیست؟

 

سه پولیپ مختلف پرزدار، لوله ای و توبولویلوز هستند. پولیپ های آدنوماتوز به تدریج تغییرات دیسپلاستیک را نشان می دهند که آنها را از پولیپ هایپرپلاستیک متمایز می کند.

به طور کلی، پولیپ های روده بزرگ خوش خیم هستند، اما آنهایی که دچار دیسپلازی با درجه بالا می شوند با گذشت زمان بدخیم می شوند.

علائم پوليپ رکتوم در کودکان و نوزادان

 

اکثر افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ هیچ علامتی ندارند. ممکن است تا زمانی که پزشکتان آن را در طول معاینه روده بزرگ پیدا نکند، ندانید که پولیپ دارید.

با این حال، برخی از افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ ممکن است دارای موارد زیر باشند:

تغییر در عادات روده. یبوست یا اسهال که بیش از یک هفته طول بکشد ممکن است به معنای وجود پولیپ بزرگتر روده بزرگ یا سرطان باشد. با این حال، چندین بیماری دیگر نیز می تواند باعث تغییر در عادات روده شود.

تغییر رنگ مدفوع. خون می تواند به صورت رگه های قرمز رنگ در مدفوع ظاهر شود یا مدفوع را سیاه به نظر برساند. تغییر رنگ نیز ممکن است توسط برخی غذاها، داروها یا مکمل های غذایی ایجاد شود.

نارسایی کمبود آهن. خونریزی از پولیپ می تواند به آرامی در طول زمان اتفاق بیفتد، بدون اینکه خون در مدفوع شما قابل مشاهده باشد. خونریزی مزمن ممکن است منجر به کم خونی فقر آهن شود که می تواند باعث احساس خستگی و تنگی نفس شود.

درد. یک پولیپ بزرگ روده بزرگ می تواند بخشی از روده شما را مسدود کند و منجر به درد شکمی شود.

خونریزی از رکتوم. این می تواند نشانه پولیپ روده بزرگ یا سرطان یا سایر بیماری ها مانند هموروئید یا پارگی های جزئی مقعد باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • درد شکم
  • خون در مدفوع شما
  • تغییر در عادات روده ای که بیش از یک هفته طول بکشد.

پولیپ رکتوم در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

 

زمانی که شما خونریزی های بدون درد را در کودک خود مشاهده می‌کنید، به جراح کودکان مراجعه می‌کنید تا معاینات تخصصی و دقیق تری انجام شود. 

اولین گام برای معاینه پولیپ رکتوم در کودکان، بررسی مقعد با انگشت است. اگر که این زائده های گوشتی در فاصله 6 تا 7 سانتی متری دهانه مقعد قرار داشته باشد، پزشک با معاینه دستی آن را تشخیص می‌دهد.

اما اگر در این فاصله زائده ای مشاهده نشد، از روش های رایج دیگری مانند کولونوسکوپی استفاده می‌شود تا انتهای راست روده از دهانه مقعد مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان بیماری های کودکان را باید به دستان ماهر پزشکان متخصص کودکان سپرد. بیماری پولیپ رکتوم در کودکان اگر به مرحله سرطانی شدن برسد، به کمک جراحی توده ها برداشته خواهند شد. 

این عمل توسط بهترین جراحان کودک انجام خواهد شد. شما در هر شهری که باشید می‌توانید را برای جراحی پولیپ های رکتوم از بهترین جراح کودک در تهران، اصفهان، مشهد و اهواز و … کمک بگیرید.

دکتر بهار اشجعی یکی از بهترین جراحان متخصص کودک در تهران است که دارای بورد فوق تخصصی کودکان و نوزادان است. ایشان با سابقه و تجاربی که در زمینه درمان و جراحی بیماری های کودکان به دست آوردند به مهارت بسیار بالایی در درمان پولیپ رکتوم در کودکان رسیده اند. شما می توانید برای تعیین نوبت معاینه و درمان با شماره های مطب ایشان که در وبسایت قرار گرفته است در ارتباط باشید.

راه های ارتباط با ما


مطب: تهران ـ انتهای بلوار کشاورز، رو به روی درب شرقی بیمارستان امام خمینی، ساختمان شیشه ای سبز، پلاک ۳۷۰ ساختمان ۴۱۶ طبقه ۳ واحد ۱۹

تلفن:

۰۲۱-۴۴۸۰۶۶۶۸


۰۲۱-۴۴۸۴۱۸۶۲

بیمارستان کودکان تهران: تقاطع خیابان طالقانی و ولیعصر، روبروی جهاد کشاورزی، پلاک ۴۵۴

بیمارستان لاله شهرک غرب: تهران ، شهرک غرب ، فاز ۵ ، خیابان سیمای ایران ، نبش فلامک جنوبی

منبع: https://dr-ashjaei.com/

 





:: برچسب‌ها: راه درمان پولیپ رکتوم در کودکان , تشخيص پوليپ رکتوم در کودکان , علائم پوليپ رکتوم , انواع پولیپ های رکتوم , علت پولیپ رکتوم در کودکان و نوزادان , دکتر بهار اشجعي ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: